overlay

De dreumes: je baby is opeens geen baby meer

Persoonlijk blog van onze pedagoog Nicole Scheffer

Geen geduld meer? Pak een vliegenmepper. Natuurlijk niet om bij je dreumes te gebruiken, maar om je kind zelf even lekker te laten meppen. Want op de momenten dat jij jezelf op het avondeten wilt storten, is al dat speelgoed dat verspreid ligt door de woonkamer ineens níét interessant meer. En dan is het speelgoed dat geen speelgoed is, zoals een vliegenmepper, ineens wel erg interessant. Geef er nog een pollepel, vergiet en een paar plastic bakjes bij en het is helemaal feest. Gewoon op de grond. Kun jij je even met andere dingen bezighouden.

Na de baby komt: de dreumes

Het lijkt wel of de dreumes van de één op de andere dag er ineens is. Mijn baby was opeens geen baby meer. En poeh, wat worden die dreumesen op deze leeftijd al een echt persoontje! Ze kunnen kruipen, staan, misschien loopt die van jou al. Je moet ze telkens in de gaten houden en er achteraan. De wereld van een 1-jarige wordt steeds groter en daar zijn ze zich maar al te bewust van. Ze willen op avontuur, ze willen de wereld ontdekken en gaan het liefst 24/7 op onderzoek uit.

Mijn dreumes is anderhalf en die ziet écht álles. Ook wanneer ik eigenlijk niet wil dat ze het ziet. Wat is er in vredesnaam zo interessant aan een afstandsbediening en waarom wil ze die per se te pakken zien te krijgen? Mijn baby is ineens geen baby meer. Ze wordt steeds onafhankelijker, zelfstandiger en haar eigen willetje steekt de kop op. Inmiddels heeft ze de rest van de woonkamer ook ontdekt. Ze klimt onder de eettafel door, duwt de kinderstoel de hele kamer door en zelfs na tien keer herhalen is het klimmen op de bank nog steeds leuk. En help, nou heeft ze ook de vensterbanken ontdekt!

Netwerk van snelwegen en verbindingswegen

Kinderen leren ongelooflijk snel, omdat ze in hun hersenen een oneindig netwerk aan snelwegen hebben die hongerig wachten op allerlei ervaringen. Er worden constant nieuwe verbindingswegen aangelegd. Het wegennetwerk van een kind ligt nog helemaal open en kan alle kanten op gaan. De routes die het kind gaat volgen zijn nog onbekend en de omgeving bepaalt in hoeverre het kind de ruimte krijgt om de wereld te ontdekken. Kinderen ontdekken de wereld door het te ervaren, te proeven en te proberen. Ervaringen opdoen is heel belangrijk, want ervaringen maken wie je bent! Door die ervaringen én het contact met mensen, komen er speciale hormonen vrij in de hersenen, zoals dopamine en endorfine. Deze hormonen bevorderen de groei van de hersenen. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat interactie met mensen en de ervaringen die je kind daarmee opdoet van levensbelang is voor de ontwikkeling.

Het leren doen dreumesen voornamelijk door volwassenen en andere kinderen in hun omgeving na te doen. Doordat ze op deze leeftijd nog niet talig zijn, kijken ze goed naar gedrag van anderen. Het is daarom belangrijk om als ouder het goede voorbeeld te geven, want goed voorbeeld doet volgen.

buiten spelen in Ontdektuin SKSG Baloe | Peuterspeelzaal Kinderopvang Groningen

Pedagogenfunctie boort dwars door moederschap

Ik heb altijd gezegd: ‘Ik ga de vensterbanken echt niet leeghalen als ik kinderen krijg’. Dat doe ik nog steeds niet, maar ik heb de cactus en accessoires waar ik aan gehecht ben toch een ander plekje gegeven. Vanuit mijn werk weet ik dat neutraal reageren het efficiënts werkt: rustig blijven en geen straf geven, want dat snappen ze nog lang niet. Gewoon weghalen uit de situatie en een alternatief aanbieden. Mijn vriend heeft het heel zwaar met ‘een pedagoog’ thuis die weet hoe het ‘hoort’. Maar weten hoe het hoort en doen wat werkt zijn natuurlijk twee verschillende dingen. Het is toch bijzonder dat je pedagogenfunctie dwars door je moederschap en principes heen boort.

Thuis heb ik echt niet altijd een pedagogische pet op. Jezelf advies geven is vaak het lastigst! Thuis ben ik ook maar een mens, met moeheid en frustraties als ik haar voor de veertiende keer bij de pannenkoekenplant vandaan moet trekken, omdat ze de blaadjes eraf rukt. Ja, dan roep ik ook wel eens naar haar en is mijn geduld echt even op. Dat mag ook, ze mag ook wel weten dat ik ook maar een mens ben. Als ze tegelijkertijd leert dat iets niet mag, is dat mooi meegenomen.

Je dreumes heeft nog geen geweten

Dat weten ze op deze leeftijd ook heus wel. Als ik in een flink tempo naar haar toe loop als ze mijn planten molesteert, weet ze niet hoe snel ze dat blaadje weer in de pot moet leggen. Maar als ik er weer bij wegloop, doet ze het nog een keer. Waarom doet ze dat, vraag je jezelf misschien af, is dat kind mij nu aan treiteren? Nee, hoor, ze doet dat echt niet om jou te pesten. Het heeft te maken met het ontwikkelen van het geweten: het besef wat mag en niet mag. Dat moeten ze nog leren. Als ik erbij blijf, weet ze dat ze niet aan de plant mag komen, want zij linkt mij aan de regel ‘dit mag niet’. Wij zijn als het ware hun externe geweten. Ze zal het – in principe – ook niet doen als ik in het zicht ben, maar vergeet deze regel zodra we er niet meer zijn. Simpelweg omdat dreumes en peuters denken dat de regel alleen geldt als wij erbij zijn.

Dat ze zo denken, wil niet zeggen dat je niet aan moet geven dat iets niet mag. Begrenzen is belangrijk. Eigenlijk vragen ze daar ook om met hun gedrag. Niet om te manipuleren of om je bewust uit te testen, maar om te leren hoe jij en ik en de wereld om ons heen werkt. Als ik mijn dochter weer eens uit een keukenkastje pluk laat ze duidelijk merken dat ze het daar niet mee eens is. Dat is heel logisch, want ze krijgen op deze leeftijd door dat ze een eigen individu zijn en zelf keuzes kúnnen maken. Daar waar mogelijk is het ook heel belangrijk om die autonomie te stimuleren door dingen zelf te laten doen en te ontdekken, te ondersteunen bij wat je kind al kan en keuzes te geven waar je kind uit kan kiezen. Dit vergroot het zelfvertrouwen, zelfbeeld en de zelfstandigheid! En soms is het even niet anders, het kan dan helpen om dit wel kort uit te leggen, benoemen wat wél mag en om anders een alternatief aan te bieden. En ja, dan moet je een lange adem hebben.

Algemene tips en vooral: veel geduld

Om het voor jezelf en je dreumes wat luchtiger te maken, nog wat algemene gouden tips waar je je voordeel mee zou kunnen doen:

  • ‘Zelluf’ doen; laat je kind, binnen jouw kaders, zoveel mogelijk zelf doen en ontdekken. Geef daarbij keuzes en ondersteun je kind bij wat hij zelf al wel kan. Je kind werkt uiteindelijk ook beter mee als hij zelf regie en autonomie ervaart. Dit geeft ongelooflijk veel zelfvertrouwen en bevordert de zelfstandigheid;
  • Laat je kind emotioneel bijtanken; door een dikke knuffel op schoot, even samen spelen of een boekje lezen. Een kind dat zich helemaal gezien en verzorgd voelt kan weer even tegen een stootje. Hij weet dat je er voor hem bent!
  • Geef je kind steun en benoem emoties; laat merken dat je betrokken bent bij wat je kind voelt, ervaart en meemaakt. Hierdoor voelt je kind dat hij bij jou terecht kan, dat je hem begrijpt en serieus neemt en de moeite waard vindt. Ook al vinden wij het soms overdreven, hun gevoel mag er zijn! Door emoties te benoemen leert je kind emoties te onderscheiden en emoties te koppelen en dient als een mooie bodem voor latere leeftijd;
  • Geef uitleg en benoem wat je doet; dat maakt jouw handelen en het gedrag van anderen voorspelbaar en je kind leert hierdoor verbanden leggen
  • Bied grenzen, structuur en continuïteit, want dat heeft je dreumes nodig. Dit geeft houvast en maakt de wereld voorspelbaar, vertrouwd en veilig.
  • Door bewust te zijn van de (mentale) ontwikkeling die je dreumes doormaakt, lukt het misschien wat beter om het gedrag te plaatsen en te relativeren, waardoor je wat meer geduld zou kunnen opbrengen.

We moeten in ieder geval nog een beetje geduld hebben met onze dreumes en vooral genieten van alles wat dat kindje doet en onderneemt. Ook al is het ouderschap soms loodzwaar, wat is het toch fantastisch om zo’n klein minimensje te zien opgroeien!

Over Nicole

Nicole Scheffer werkt sinds 2017 met veel plezier als pedagogisch beleidsmedewerker bij SKSG Kinderopvang. Als vaste pedagoog van verschillende locaties geeft zij pedagogische ondersteuning aan de medewerkers op de groep. Daarnaast heeft ze regelmatig adviesgesprekken met ouders als er vragen zijn over de ontwikkeling of opvoeding van kinderen. “De afwisseling in mijn werk vind ik fantastisch: de pedagogische kaders goed uitzetten in samenwerking met de pedagogisch medewerkers en op de locaties het contact met de medewerkers en kinderen. Heerlijk om te zien hoe pedagogisch medewerkers met de kinderen omgaan en wat dat voor invloed heeft op de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Fantastisch om al die verschillende snoetjes te zien. Daar bloei ik elke dag weer van op!”

Ons pedagogenteam

Heb je nog vragen over jouw dreumes? Wil je bijvoorbeeld weten hoe je jouw kind elke dag opnieuw uitdaagt? Of wat leuke spelletjes zijn om samen met jouw dreumes te doen? Ons pedagogenteam staat voor je klaar! Stuur jouw vraag naar pedagogen@sksg.nl. De mail met de vraag komt terecht bij één van onze pedagogen en die neemt dan zo snel mogelijk contact met je op. Het is dus wel handig dat je in de mail naar ons pedagogenteam vermeldt hoe zij contact met je op kunnen nemen.