De eerste hapjes: begin met groente!

Tips van de collega’s van SKSG Battello

Wist je dat kinderen die beginnen met groentehapjes een grotere kans hebben om later meer groente te eten dan kinderen die starten met fruit? Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Ook door het voedingscentrum en het consultatiebureau wordt steeds vaker geadviseerd om bij jonge kinderen te beginnen met groente, in plaats van fruit.

Kinderen hebben een aangeboren voorkeur voor zoete smaken. Wanneer je start met groente is de kans groot dat de kinderen de minder zoete smaken ook leren waarderen.

Hoe bereid je het voor?

Elke dag in de keuken staan om een paar stukjes pompoen op te warmen, is helemaal niet nodig. Dat kost je uiteindelijk ook onnodig veel tijd. Je kunt in één keer verschillende groenten klaarmaken en dit invriezen in bijvoorbeeld in ijsblokjeshouders. Dan kun je elk moment van de dag een kleine porties groente voor je kind opwarmen. Bij SKSG Battello zijn de pedagogisch medewerkers in mei van dit jaar begonnen met groentehapjes te geven aan kinderen tot twee jaar. Iedere twee weken stomen ze verschillende soorten de groentes in een elektrische stomer. Het voordeel van stomen is, dat met deze bereidingswijze de meeste vitamines en mineralen behouden blijven.

Wanneer begin je eigenlijk met groente?

Wanneer je kind vier maanden oud is kun je starten met enkelvoudige en zachte groentesmaken. De enkelvoudige smaken helpen je kind om de echte smaak van groente te leren herkennen en waarderen. En de zachte groentesmaken accepteren de kinderen gemakkelijker. Wanneer je de groente gestoomd hebt, kun je deze voor de allerkleinste kinderen pureren. Wanneer je kind al wat ouder is, vanaf het moment dat je kind een half jaar oud is, kun je ook grotere stukken groente aanbieden. Je kind kan dan voelen, proeven en ervaren wat voor groente hij in zijn hand heeft.

Pure, zachte groentesoorten om mee te starten:

  • Worteltjes, pompoen, bloemkool, doperwtjes, sperzieboontjes en broccoli.
  • Vanaf 6 maand bieden we meer variatie aan in smaken bijvoorbeeld bietjes, bleekselderij, venkel, raapstelen, postelein en koolrabi

Voor de variatie bieden kun je kinderen ’s middags ook nog stukken fruit, komkommer of paprika aanbieden. De groentehap is geen vervanging van een maaltijd, maar kan je zien als aanvulling.

Pijler Koken en Voeding Paars

Pijler Koken & Voeding

De maanden november en december staan bij SKSG in het teken van Koken & Voeding. Bij SKSG hebben we een gezonde leefstijl hoog in het vaandel staan. Gezonde en verantwoorde voeding maakt daar een heel belangrijk onderdeel van uit. De komende maanden worden er op diverse BSO-locaties activiteiten en workshops georganiseerd rondom gezond en lekker eten. Want dat gezond eten ook heel lekker kan zijn, dat staat als een paal boven water. Zo opent aantal locaties een eigen BSO Restaurant, starten we begin november met de SKSG Healthy High Tea competitie en komt Stichting Kind & Voeding op verschillende locaties langs met een paar hele toffe workshops over gezonde en natuurlijke voeding.

Gezonde kinderopvang

Dit blog is mede dankzij de toewijding en het enthousiasme van de pedagogisch medewerkers van SKSG Battello tot stand gekomen. Wil je meer weten over gezonde voeding? Check dan ons voedingsbeleid. En heb jij thuis een lastige eter of een fijnproever rondlopen en kun je wel wat tips gebruiken? Check dan deze blog!