Maak een feest van elk diner

Ben jij al druk bezig met de voorbereidingen voor het Kerstdiner? Wordt het gourmetstel weer van zolder gehaald? Of zijn er meerdere gangen in de maak? Hoe dan ook, het Kerstdiner is natuurlijk één van de gezelligste en mooiste avonden die je met het gezin kunt hebben. Maar… wat als jouw kind roet in het eten gooit?

Waarschijnlijk heb je het al wel eens meegemaakt, of is het voor jou zelfs dagelijkse kost: je kind wil niet aan tafel komen zitten, weigert te eten wat jij hebt klaar gemaakt, of werkt al klagend en tergend langzaam de maaltijd naar binnen. Je wilt geen strijd met je kind aan de eettafel, zeker niet tijdens het Kerstdiner! Dus… hoe pak je dit eigenlijk aan? Waar komt dit gedrag vandaan en hoe ga je er zo effectief mogelijk mee om? Hoe voorkom je dat het Kerstdiner, of welke andere maaltijd dan ook, elke keer weer uitdraait op strijd, ruzie en drama?

“Smaak is een ingewikkelde zintuiglijke ervaring. Smaakpapillen zitten door je hele mond.”

Annet Brandsma, pedagogisch coach SKSG

Even terug naar het begin

Een baby heeft bij de geboorte duizenden smaakpapillen, veel meer dan een volwassene. Naarmate het kind ouder wordt, nemen de smaakpapillen ook af. Als een kind tien jaar is, is nog maar de helft van de smaakpapillen over. Voor jonge kinderen zijn sommige smaken daarom te uitgesproken, zij proeven er ’te veel’ van. Door het kwijtraken van smaakpapillen vinden kinderen steeds meer eten lekker. Smaak is een ingewikkelde zintuiglijke ervaring. Smaakpapillen zitten niet alleen op je tong, ze zitten ook op je gehemelte; eigenlijk door je hele mond heen. Smaakvoorkeuren ontwikkelen zich de rest van ons leven, grotendeels gebaseerd op hetgeen waar we aan blootgesteld worden. Wat we eten op reguliere basis vormt onze smaakvoorkeur. Als we nooit groenten eten, dan gaan we het ook niet lekker vinden.

Gezonde voeding kook je samen. Betrek je kind bij de maaltijd

Betrek je kind bij het koken van een gezonde maaltijd

Dus zet sowieso van jongs af aan zo vaak mogelijk groenten op tafel. Wees creatief met wat je maakt en varieer regelmatig. En vindt jouw kind sperzieboontjes echt niet lekker? Bereidt het dan een keer op een andere wijze. Misschien vindt je kind het dan juist wel lekker. Wat ook kan helpen, is om jouw kind actief te betrekken bij het koken en klaarmaken van het eten. Op jonge leeftijd kun je jouw kind laten helpen om de groenten te snijden en op latere leeftijd kun je hem of haar laten roeren door de soep of het kruiden van de ovenschotel. Wanneer je kind oud genoeg is, kun je er zelfs voor kiezen om je kind één keer in de week zelf te laten koken. Doorloop alle stappen met je kind en verdeel de taken. Kies bijvoorbeeld voor de hele week verschillende recepten uit en kies gezamenlijk wie welke maaltijd klaar gaat maken. Wie doet de boodschappen? Wie zorgt er voor het dekken van de tafel en wie ruimt af? Wanneer je kind actief bij alles betrokken wordt, krijgt hij er veel meer gevoel voor. En zelf gemaakt eten is “natuurlijk” veel lekkerder. Je kind zal eerder proeven, ook van misschien onbekende producten. Geef daarbij zelf het goede voorbeeld. Vind je iets niet lekker? Proef toch. Als jij als ouder of verzorger gezonde keuzes maakt, zal je kind deze gewoonte sneller overnemen.

“Maak van de gezinsmaaltijd een moment van jullie allemaal. Het is hét moment om de dag door te nemen en te luisteren naar elkaars verhalen en avonturen.”

Annet Brandsma, pedagogisch coach SKSG

Neem er de tijd voor

Maak van de gezinsmaaltijd een moment van jullie allemaal. Zet de televisie uit en ga met z’n allen aan tafel zitten. Het is hét moment om de dag door te nemen en te luisteren naar elkaars verhalen en avonturen. En heb ook aandacht voor het eten. Door met aandacht te eten zorg je ervoor dat je beter voelt wanneer je genoeg hebt gehad. Zo voorkom je dat je te veel eet. Eet rustig, neem kleine happen, kauw goed en proef elke hap. Bespreek samen ook wat je echt lekker vindt aan het eten. Zeker wanneer er een nieuw recept is uitgeprobeerd, kun je het hier samen over hebben. Zitten er te weinig kruiden in, of juist teveel? Zou geitenkaas misschien toch een betere toevoeging zijn? Zo maak je van je diner een belevenis, waar iedereen plezier aan beleeft.

Is er misschien meer aan de hand?

Toch kan het gebeuren dat je kind gedurende een bepaalde periode het diner poepchagrijnig uitzit. En dat komt de sfeer niet ten goede. Maar moet het altijd gezellig zijn aan tafel? Het  tegendraadse gedrag kan ook een symptoom zijn, dat er meer aan de hand is. Misschien vindt jouw kind het eten wel helemaal niet lekker, maar probeert het er dan zo onderuit te komen. Of misschien zit je kind wel vol met prikkels van de hele dag en moet dat verwerkt worden. Of zijn er andere persoonlijke problemen waar je kind mee te maken heeft, en heeft hij in het weigeren van het eten een uitlaatklep gevonden. Als je de achterliggende boodschap van je kind kunt achterhalen, dan kun je dit benoemen. Dan zorg je ervoor dat je kind zich gehoord en begrepen voelt.

Samen aan tafel de dag doornemen

En het is wel bijna een puber natuurlijk

Als je kind tussen zijn tiende en twaalfde jaar zit, is een nieuwe fase aanstaande: de puberteit. In de puberteit verandert er veel bij je kind. Niet alleen de hersenstructuur en het lichaam van je kind verandert, ook op sociaal-emotioneel gebied gebeurt er van alles. Jij als ouder vindt sommige dingen erg belangrijk maar interesseren je kind nu veel minder. Hoe meer jij je inzet voor bijvoorbeeld gezonde voeding, hoe minder je zoon of dochter naar je luistert. Het is in deze periode heel normaal dat jouw kind zich tegen je afzet. Je kind groeit naar zelfstandigheid, ontwikkelt een eigen mening en besteedt zijn energie doorgaans liever aan andere dingen, dan jij zou willen. En ja, ook het ontwikkelen van een eigen smaak en het vertonen van tegendraads gedrag, hoort er allemaal bij.

Namens heel SKSG: hele fijne feestdagen en een gezond 2021!

spelen op IKC Groenewei onderwijs kinderopvang peuterspeelzaal Groningen Meerstad

Het pedagogenteam van SKSG

Dit blog is tot stand gekomen dankzij Annet Brandsma, pedagogisch coach bij SKSG. Heb je vragen over gezonde voeding of heb je andere vragen over opvoeding? Ons pedagogenteam staat voor je klaar! Stuur jouw vraag naar pedagogen@sksg.nl. De mail met de vraag komt terecht bij één van onze pedagogen en die neemt dan zo snel mogelijk contact met je op. Het is dus wel handig dat je in de mail naar ons pedagogenteam vermeldt hoe zij contact met je op kunnen nemen.

 

JONG GELEERD IS OUD GEDAAN

JONG GELEERD IS OUD GEDAAN

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met het aanleren van een gezonde leefstijl. Kinderen die al vroeg beginnen met groentehapjes, hebben een grotere kans om later zelf ook meer groenten te eten.

BETREK JE KIND BIJ DE MAALTIJD

BETREK JE KIND BIJ DE MAALTIJD

Laat je kind een actieve rol spelen bij het diner en verdeel de taken. Wie haalt boodschappen? Wie kookt de maaltijd? Wie snijdt de groenten en wie dekt de tafel? Zo maak je er iets gemeenschappelijk van. Bovendien: zelf gemaakt eten is toch het allerlekkerste?

NEEM ER SAMEN DE TIJD VOOR

NEEM ER SAMEN DE TIJD VOOR

Maak van de gezinsmaaltijd een moment van jullie allemaal. Zet de televisie uit en ga met z’n allen aan tafel zitten. Het is hét moment om de dag door te nemen en te luisteren naar elkaars verhalen en avonturen.

MISSCHIEN IS ER MEER AAN DE HAND?

MISSCHIEN IS ER MEER AAN DE HAND?

Het tegendraadse gedrag van je kind, hoeft helemaal niks met de maaltijd te maken hebben. Misschien moet je kind gewoon het één en ander verwerken, is hij helemaal overprikkeld en zoekt hij een uitlaadklep. Die emoties mogen er ook zijn.