Top 3 kinderboeken die je in de kast wilt hebben staan!

Lezen, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. Wanneer je kind al op jonge leeftijd in aanraking gekomen is met taal, boeken en het vertellen van verhalen, dan verloopt het leren lezen op latere leeftijd soepeler. Lezen draagt bij aan de ontwikkeling van een rijke woordenschat en boeken kunnen ook gebruikt worden om bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken. Kortom, er zitten niets dan voordelen aan voorlezen en zelf lezen. Daarom zijn Senior Pedagogisch Medewerkers Maartje en Daniëlle de boekenkast ingedoken en hebben een top drie voor alle leeftijden samengesteld. Dus of je thuis nu een dreumes of een tiener hebt rondlopen: hier vind je dé beste, leukste en grappigste kinderboeken voor jouw kind!

Voorlezen op de babygroep

Baby’s en dreumesen

1. Milo ziet de wereld in zwart-wit – Rowena Blyth

Milo de kat ziet de wereld in zwart-wit. Ook een pasgeboren baby ziet de wereld in zwart-wit. Daarom houden baby’s van contrasterende zwart-witpatronen. Hoe sterker het contrast, hoe beter ze het zien. Dit boekje speelt daarop in en maakt zo de plaatjes zeer duidelijk voor baby’s.

2. Hallo baby! Lekker spelen – Roger Priddy

Ook dit boekje speelt met de contrasten, maar heeft daarnaast kleur toegevoegd. Dit spreekt de wat oudere baby’s en de dreumesen erg aan. Zij beginnen met het herkennen en soms benoemen van kleuren. Het boekje heeft ook een interactieve speelbalk en hiermee verbetert de oog-handcoördinatie. Multifunctioneel boekje dus!

3. Kleine Leon – Linne Bie

In deze reeks (er zijn meerdere boekjes) komen allemaal dagelijkse taferelen aan bod, zoals aankleden, je lijf leren kennen en het uiten van emoties. De tekeningen zijn rustig, net zoals het kleurgebruik.

Lezen en voorlezen vind ik heel belangrijk, zeker om al mee te starten in de babytijd. Het is de basis voor een goede taalontwikkeling

Maartje Blankert
Senior Pedagogisch Medewerker SKSG

Peuters

1. Boer Boris – Ted van Lieshout

De Boer Boris boeken zijn altijd een hit. Kleine boer Boris maakt allerlei avonturen mee passend binnen verschillende thema’s, zoals feestdagen, seizoenen en beroepen. De teksten zijn op rijm. Dat maakt het zeer fijn om voor te lezen en fijn om naar te luisteren voor kinderen. Rijmen is een belangrijk onderdeel voor de taalontwikkeling bij kinderen, door te rijmen herkennen ze de verschillen en overeenkomsten tussen klanken. Dit draagt bij aan een beter taalinzicht.

2. De gele ballon – Charlotte Dematons

Een woordenloos zoekboek. Maar van begin tot einde een ware, volwaardige ontdekkingstocht voor jouw peuter. Zoveel te zien op elke bladzijde! Zie dan op elke bladzijde maar eens die gele ballon te vinden. Bij alle plaatjes kun je samen met je kind een eigen verhaal maken.

3. Het bijzondere beestjesboek – Yuval Zommer

Hoe langzaam gaat een slak? Zijn beestjes bang in het donker? Waarom lopen mieren in een rijtje? Antwoord op al deze vragen krijg je in dit bijzondere beestjesboek.

Kleuters

1. Het Donker – Lemony Snicket

Een spannend verhaal over het donker. Dankzij het verhaal komen mooie gesprekken op gang over angsten, vertrouwd raken met het onbekende en het neemt veel angsten weg. Het is mooi geïllustreerd in rustige tinten.

2. Alle kleuters! – Carry Slee

Een mooie verzamelbunder met allemaal verhalen waar kleuters van smullen. Grappige, ontroerende en spannende verhalen.

3. De Gruffalo – Julia Donaldson

Een spannend verhaal over kleine muis die een Gruffalo verzint. Of toch niet? Kinderen zitten snel in het verhaal, het bouwt op tot een verrassend einde, zeer geschikt voor kinderen vanaf 4 jaar door de toch moeilijkere verhaallijn. Het leest lekker voor door het fijne leesritme.

Er zijn fantastisch mooie boeken te koop in ontelbaar veel thema’s dus er zit voor iedereen wel een lievelingsboek tussen

Daniëlle Weenink,
Senior Pedagogisch Medewerker SKSG

Vier tot en met zeven jaar

1. Het Kleurenmonster – Anna Llenas

Een boek over emoties. Het kleurenmonster is in de war. Hij voelt zich blij, verdrietig, boos, bang en kalm tegelijk. Wat is er met hem aan de hand? Met de hulp van een meisje probeert hij alle emoties die hij voelt een eigen plek te geven.

2. De stip – Peter Reynolds

Wat doe je met een kind dat zegt dat het niet kan tekenen? Juf weet wel raad met de onwillige Floor. Ze laat haar een stip zetten op een leeg vel papier en vraagt haar het te ondertekenen met haar naam. Het begin van een hele lange reeks van stippenschilderijen.

3. Twaalf maanden in het bos – Emilia Dziubak

Het is geen leesboek, maar wel een prachtig kijkboek! Het boek begint met een overzicht van alle dieren die er in voorkomen. Elk dier heeft een eigen prent en wat uitleg.

Daarna komen de twaalf maanden aan bod, waarop je telkens hetzelfde landschap ziet, met dezelfde dieren maar toch elke keer helemaal anders.

Acht jaar en ouder

1. Fantasia – Geronimo Stilton

Geronimo Stilton is een bange, maar zachtaardige muis, die niets liever zou willen dan een rustig leven, maar hij wordt telkens betrokken in wilde avonturenreizen met Thea, Klem en Benjamin. Fantasia is een boek waar alle zintuigen worden aangesproken, ook de neus!

2. Dagboek van een muts – Rachel Renée Russell

Het boek gaat over Nikki die een dagboek bijhoudt. Avonturen uit een niet-zo-perfect leven. Door vele kinderen wordt de hele reeks verslonden.

3. De grijze jager – John Flanagan

Will is klein voor zijn leeftijd, maar razendsnel en niet dom. Zijn hele leven heeft hij ervan gedroomd om ridder te worden, net als zijn vader, die hij nooit heeft gekend. Hij is dan ook hevig teleurgesteld als hij afgewezen wordt voor de krijgsschool van kasteel Redmont. Maar gelukkig gebeurt er nog van alles, waardoor zijn leven toch heel spannend wordt!

Voorleescoaches bij SKSG

Dit blog is geschreven in samenwerking met Maartje Blankert en Daniëlle Weenink. Beide zijn ze Senior Pedagogisch Medewerker én voorleescoach bij SKSG. Maartje is werkzaam bij SKSG Krullevaar en SKSG Engelbert en Daniëlle bij IKC Borgman Ebbinge. Maartje: “Lezen en voorlezen vind ik heel belangrijk, zeker om al mee te starten in de babytijd. Het is de basis voor een goede taalontwikkeling. We besteden dan ook veel tijd en aandacht aan lezen en voorlezen op de groep. Als voorleescoach enthousiasmeer ik ook mijn collega’s voor boeken en lezen! Samen kiezen we geschikte boeken voor de baby- en peutergroepen en bedenken we activiteiten die we eraan willen koppelen. Wanneer de peuters het hele verhaal mee vertellen tijdens het voorlezen is mijn dag weer goed.” Ook Daniëlle vindt de interactie met kinderen heel fijn, wanneer het op (voor)lezen aankomt: “Er zijn fantastisch mooie boeken te koop in ontelbaar veel thema’s dus er zit voor iedereen wel een lievelingsboek tussen. Lezen en voorlezen is superbelangrijk in het aanleren van taal en zorgt voor een rijke woordenschat. Voorlezen is voor mij belangrijk omdat het een gezellig moment is samen. Het prikkelt de fantasie en je kunt samen lachen en je verwonderen, de spanning opbouwen of nieuwe dingen leren. Het is een verhaal waar je even helemaal in kunt kruipen en van dichtbij meemaken.”

Maartje en Danielle Voorleescoach