overlay

Zo weet jij wat er in je kind omgaat over corona

Het is een hele heftige en bijzondere tijd. Niemand van ons heeft dit ooit eerder meegemaakt. Omdat we begrijpen dat het veel van ouders vraagt, om alle ballen hoog te houden, hebben Nicole Scheffer en Rianne Mollema, uit ons pedagogenteam, deze blog geschreven.

Aandacht voor onrust en onzekerheid

De onrust en onzekerheid zit niet alleen bij jou als ouder, maar ook bij je kinderen. Bij hen kan het zich vertalen naar angst, of misschien zelfs wel naar boosheid. Hoe ga je daarmee om? Je wilt waarschijnlijk heel graag wil weten wat er allemaal in dat kinderkoppie omgaat. Aandacht hebben voor de gevoelens en gedachten van je kind, is heel belangrijk. Zo voelen kinderen zich veilig, gezien en gehoord. Maar hoe doe je dat? We hebben een paar tips voor je!

Je kind emotioneel ondersteunen

Is je kind altijd vrolijk en is hij/zij nu stiller? Of is je kind nu steeds sneller gefrustreerd? Kijk en luister naar je kind. Luister zonder oplossingen aan te dragen, toon oprechte interesse in wat er leeft en oordeel niet. Wat speelt er precies? Wellicht is het tegendraadse gedrag slechts een manier om zich te uiten, waarmee je kind angstgevoelens probeert te camoufleren. Ga na wat er achter de emotie schuilgaat. Wat maakt dat hij/zij boos, verdrietig of bang is? Elk kind is uniek en reageert anders op een specifieke situatie. Dat verschil mag er zijn. Benoem dat ook! Door ruimte te geven voor de emoties van je kind en dit te erkennen voelt je kind zich begrepen en gehoord. Daarnaast kunnen kinderen de stress en spanning van ouders overnemen. Het kan zijn dat je thuis werkt als ouder en onrust ervaart in hoe je de balans het beste kunt aanbrengen. Of als je wel naar het werk moet, en daar zorgen om hebt wat kinderen kunnen aanvoelen. Kijk daarom goed naar wat er precies speelt en bij wie. Is het de angst van je kind of van jezelf?

Lees meer over het gesprek aangaan met je kind over corona.

Geef informatie en uitleg

Bij het ene kind leven andere vragen dan bij een ander kind. De een wil weten waarom hij niet meer naar opa en oma mag, terwijl de ander wil weten wat corona nou eigenlijk is. Door je kind zelf te laten vertellen wat hij/zij denkt dat er aan de hand is, kom je erachter met welke ideeën en gedachten je kind rondloopt en of die kloppen. Sluit aan met antwoorden die passen bij de vraag, zodat je niet meer vertelt dan zij vragen. En heb jij de antwoorden niet paraat, zoek het dan samen op. Online zijn er verschillende videofragmenten die ook op kindniveau deze situatie uitleggen. Denk aan Nijntje voor de allerkleinsten of het Jeugdjournaal voor de oudere kinderen. Het NJI heeft ook een hele pagina gewijd aan ‘Vraag en antwoord voor kinderen’ over omgaan met de gevolgen van het coronavirus.

Bezoek de pagina van het Nederlands Jeugdinstituut.

Sociale interacties tussen kinderen

Je kind wil graag naar buiten en spelen met anderen. Alleen, ontmoeten in ‘real life’ gaat op dit moment niet zo gemakkelijk. Gelukkig leven we in een moderne tijd. Skype kan uitkomst bieden, om toch contact te hebben met familie, vriendjes en vriendinnetjes. Bellen, appen en mailen kan natuurlijk ook. Zo hebben kinderen onderling toch contact met elkaar. Stimuleer je kind om met elkaar in gesprek te gaan over hun vragen en zorgen en laat ze samen activiteiten bedenken om andere te helpen in deze crisis.

Structuur bieden en grenzen stellen

Natuurlijk is je zelfgemaakte dagritme niet voor niks, want dit geeft voor jullie beide houvast. Structuur geeft duidelijkheid en duidelijkheid geeft veiligheid. Dus blijf vooral ook door gaan met de dingen die ‘moeten’ gebeuren. Zorg daarnaast voor afwisseling tussen leren en ontspannen of spelen. In deze tijd moeten we ook grenzen stellen voor niet alleen onze eigen fysieke gezondheid, maar ook voor de kwetsbare doelgroep, zoals ouderen. Daarbij horen de maatregelen die door de overheid worden gesteld. Dat kun je kinderen gerust uitleggen.

Het is tijd voor ontspanning en plezier!

Naast een bepaald dagritme en structuur mag er ook ruimte zijn om gek te doen. De wat oudere kinderen, maken deze periode heel bewust mee. En wanneer je er af en toe een feestje van maakt, dan denken ze later juist ook terug aan de gekke, leuke of speciale dingen die toen ineens mochten. Dus ga ongegeneerd dansen op de Hoki Poki of doe samen een yoga sessie, ga de woonkamer verbouwen tot een bioscoop en een film kijken, een hut maken in de woonkamer en daar picknicken of kamperen onder de keukentafel. Het kan altijd gekker!

Deze blog is tot stand gekomen dankzij Nicole Scheffer en Rianne Mollema van ons pedagogenteam. Nicole (links op de foto) en Rianne werken als pedagogisch beleidsmedewerkers bij SKSG: “Samen met de pedagogisch medewerkers ontwikkelen en bewaken wij de pedagogische kwaliteit van SKSG. Ons werk bestaat voornamelijk uit het geven van pedagogische ondersteuning aan de pedagogisch medewerkers. Als vaste pedagoog van verschillende locaties kunnen wij, met toestemming van ouders, meekijken met de medewerkers op de groep als zij vragen hebben over de ontwikkeling en/of het gedrag van kinderen om hen van tips te voorzien”. Rianne is naast pedagogisch beleidsmedewerker, ook werkzaam als pedagogisch coach. In de rol als pedagogisch coach verzorgt zij voor een aantal locaties van SKSG coaching trajecten. Hierbij behandelt zij individuele coachvragen van pedagogisch medewerkers.