Contact

Heb je een vraag als klant?

Klantadvies (050) 317 1390
WhatsApp 06 49 49 49 21
Mailen klantadvies@sksg.nl »
Adres Hereweg 101 9721 AA Groningen

Heb je een vraag als medewerker / leverancier?

Bel dan met:

Aanmelden en plaatsing

  • Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

    Je kunt je kind via onze website aanmelden. Kom je er niet uit? Dan mag je ons ook een e-mail sturen (klantadvies@sksg.nl) of telefonisch contact opnemen via 050-3171390.

  • Mag ik eerst een kijkje komen nemen voordat ik mij aanmeld?

    Uiteraard is het mogelijk om een keertje te gaan kijken bij het kindcentrum van je voorkeur. Wij adviseren je wel om van tevoren een afspraak te maken bij het kindcentrum zodat de medewerkers tijd vrij kunnen maken om je uitgebreid rond te leiden en je vragen te beantwoorden. Je kunt hiervoor bellen met klantadvies op 050-3171390 of je kunt rechtstreeks met de locatie een afspraak inplannen. Ook kun je direct een rondleiding inplannen via de website.

  • Kan mijn kind ook wennen voordat de opvang start?

    Jazeker. Zodra je de overeenkomst hebt getekend, zal de locatie van jouw voorkeur ook geïnformeerd worden over de komst van jouw kind. De medewerkers nemen ongeveer twee weken voor de start van de opvang contact met je op om een intakegesprek in te plannen. Tijdens dit gesprek maak je afspraken over het wennen. Het wennen is uiteraard nog mogelijk vóór de startdatum van de opvang en is geheel kosteloos. Bij gastouderopvang worden na de kennismaking individuele afspraken gemaakt.

  • Wat is de minimale afname van de kinderopvang?

    De minimale afname voor kinderdagopvang (0-4 jaar) is 2 dagdelen per week. Voor buitenschoolse opvang (4-13 jaar) is dat 1 dag per week. Peuterspeelzaal is, afhankelijk van de gemeente, een combinatie van 2 of 4 dagdelen per week.

    Voor flexibele opvang geldt een minimale afname 6 dagdelen op de kinderdagopvang, en 3 dagen op de BSO.

  • Wat is het (minimum) aantal uur opvang per dag?

    We werken met standaard dagdelen. Voor het kinderdagverblijf gelden de tijden ’s ochtends van 7.30-13.00 en ’s middags van 12.30-18.00 uur. Bij de buitenschoolse opvang worden de kinderen opgevangen na schooltijd tot 18:00 uur. Vanaf 2 jaar kan je kind ook gebruik maken van peuterspeelzaal. Peuterspeelzaal in de regio is 2 keer 4 uur per week en in de stad is het 2 - 4 keer per week 4 uur, zonder schoolvakanties.

  • Zijn er wachtlijsten?

    Dit hangt af van je wensen. Belangrijk hierbij is de leeftijd van jouw kind, de gewenste startdatum, opvangdagen en opvanglocatie. We zoeken de mogelijkheden graag voor je uit.

  • Wat zijn de spelregels van de wachtlijst?

    Bij SKSG geven we prioriteit aan onze huidige klanten. Het is dus niet wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Hieronder staat een lijst met criteria op de volgorde die we hanteren voor de opvang van kinderen die op de wachtlijst staan. In eerste instantie maken we een match met de groep waar een plek vrij komt op basis van geboortedatum en de gewenste startdatum. Daarna houden we voor plaatsing onderstaande volgorde aan. Bij ieder criterium kijken we naar wie het eerst heeft ingeschreven.

    1. Werkzaam bij SKSG
    2. Volgende kinderen van ouders met een kind bij SKSG & doorstroom van KDV - BSO
    3. Wijzigingen huidige kinderen
    4. Nieuwe kinderen

  • Waar sta ik op de wachtlijst?

    Natuurlijk wil je graag weten waar je aan toe bent. Wij begrijpen heel goed dat je wilt weten wanneer er plek is op de opvang voor jouw kind. De vervelende waarheid is, dat we het niet kunnen zeggen. Dat komt onder andere door bovenstaand wachtlijstsysteem. Een andere reden is, dat wij niet kunnen inschatten wanneer de huidige BSO-kinderen plaats maken voor nieuwe kinderen.

  • Hoe vraag ik BSO aan?

    Maak jij al gebruik van kinderdagopvang en gaat jouw kind binnenkort naar de basisschool? Dan is het ook tijd om de BSO te regelen. Je vraagt dit aan via een mailtje aan planning@sksg.nl of via de Jaamo-app.

    In Jaamo ga je naar:
    1. Aanvragen
    2. Nieuwe Aanvraag
    3. Structurele Wijziging.

    Bij het invulveld Inhoud van de wijziging geef je aan dat je BSO wilt voor je kind, welke school jullie gekozen hebben, en welke BSO-locatie jullie willen.

  • Biedt elke locatie alle opvangsoorten die SKSG heeft?

    Helaas niet. Speciale opvangvormen, zoals voorschoolse opvang, verlengde opvang of flexibele opvang, bieden we slechts op een aantal locaties. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor peuterspeelzaal en VVE.

  • Hoe kan ik een wijziging van de opvang doorgeven?

    Als je het huidige contact wilt wijzigen, kun je een e-mail sturen naar planning@sksg.nl. We proberen binnen 14 werkdagen te reageren.

  • Hoe zeg ik de opvang op?

    Je mag je opzegging schriftelijk doorgeven in een mail naar planning@sksg.nl. SKSG hanteert een opzegtermijn van 1 maand.

Jaamo OuderApp

  • Hoe kan ik inloggen in de OuderApp?

    In de OuderApp van SKSG kun jij alles regelen wat te maken heeft met de opvang van jouw kind.

    Je kunt de speciale app downloaden via de Appstore of Google Playstore. 

    - Vul bij het eerste gebruik bij het beginscherm 'SKSG' in, dan komt 'Kinderopvang SKSG' naar voren, deze moet je kiezen.
    - Je kunt inloggen met je e-mailadres en het wachtwoord dat je van ons ontvangen hebt.
    - Weet je jouw wachtwoord niet meer? Vraag dan een nieuwe aan, door te kiezen voor de optie wachtwoord vergeten.

    Kun je de app niet downloaden of vind je het prettiger om je zaken op een PC te regelen? Ga dan naar sksg.jaamo.nl en log in met jouw persoonlijke gegevens. Meer info over de OuderApp vind je hier. Ben je ingelogd, dan vind je de Jaamo-handleiding bij Locaties - Recente documenten.

  • Kan ik anderen ook toegang geven tot mijn OuderApp?

    Nee, het is vanuit privacy oogpunt niet mogelijk om anderen dan ouders/verzorgers toegang te geven tot jouw account in de OuderApp.

  • Een nieuw wachtwoord aanvragen lukt niet.

    Check je spam, waarschijnlijk is de mail met je nieuwe wachtwoord daar in terecht gekomen. Vind je ook daar niks? Neem dan contact op met Klantadvies. Telefoonnummer: 050 3171390, mail: klantadvies@sksg.nl of via WhatsApp: 06 49494921.

  • Ik krijg een bericht dat ik iets moet ondertekenen, waar vind ik dit document?

    Open de OuderApp. Ga naar de pagina Account. Bij het kopje Administratie staan de contracten.

    Regel jij je zaken via de website jaamo.sksg.nl
    - Kies voor documenten uitklappen.
    - Dan vind je ook de optie Account.
    - Hier vind je de te ondertekenen documenten.

  • Hoe kan ik een wijziging van de opvang doorgeven?

    Als je het huidige contact wilt wijzigen, kun je een e-mail sturen naar planning@sksg.nl. We proberen binnen 14 werkdagen te reageren.

Financieel

  • Wat zijn de kosten van kinderopvang?

    Onze tarieven vind je hier. Soms kan een kostenberekening behoorlijk ingewikkeld zijn, hiervoor hebben wij een rekencalculator ontwikkeld. Deze vind je ook bij de tarieven. Mocht je toch nog vragen hebben, dan kun je contact opnemen met klantadvies via 050 3171390.

  • Hoe en wanneer ontvang ik een factuur?

    SKSG factureert op het moment dat de toeslag van de belastingdienst ook net is uitbetaald (rond de 21e van de maand voor de daaropvolgende maand). De incasso vindt ongeveer 2 weken later plaats. SKSG heeft een convenant met de belastingdienst, waardoor het mogelijk is de kinderopvangtoeslag direct op rekening van SKSG te laten storten. Jouw kinderopvangtoeslag kan vervolgens meteen op je factuur verrekend worden waardoor alleen jouw eigen bijdrage nog geïncasseerd wordt. Dit noemen we een netto factuur.

  • Wat houdt kinderopvangtoeslag in?

    De wet kinderopvang houdt in dat de overheid meebetaalt aan de kosten van jouw kinderopvang. Voorwaarde is wel dat beide (ouders) toeslagpartners werkzaam zijn of een opleiding, een traject naar werk of een inburgeringscursus volgen. De bijdrage van de overheid heet kinderopvangtoeslag, deze wordt maandelijks door de belastingdienst uitbetaald. De hoogte van deze toeslag is inkomensafhankelijk. Voor meer informatie kun je terecht op www.toeslagen.nl.

  • Hoe kan ik mijn kinderopvangtoeslag berekenen?

    Met onze kinderopvangcalculator bereken je eenvoudig je eigen bijdrage voor de kinderopvang. Als je weet hoeveel uur per maand je kind naar de opvang gaat plus het bijbehorende uurtarief, dan kun je tevens een proefberekening maken op de website van de belastingdienst.

  • Hoe vraag ik een netto factuur aan?

    Een netto factuur houdt in dat de kinderopvangtoeslag gelijk naar SKSG wordt overgemaakt. Na het aanvragen van deze kinderopvangtoeslag bij Mijn Toeslagen klik je op 'ik wil de kinderopvangtoeslag aan de kinderopvang laten uitbetalen'. Vervolgens maak je een kopie van de specificatie van de kinderopvangtoeslag (te vinden onder 'Beschikkingen') en mail je deze naar financien@sksg.nl. We doen ons best jou aanvraag voor een netto factuur zo snel mogelijk te verwerken.

  • Hoe worden de nationale feestdagen verrekend in mijn contract?

    Salariskosten en huurlasten lopen tijdens de feestdagen gewoon door, deze uren worden daarom meegenomen in het totaal aantal jaarlijks te betalen uren. Het uurtarief zou namelijk stijgen als deze uren niet meegerekend zouden worden. Dit is conform de geldende afspraak tussen het ministerie van Sociale Zaken en de kinderopvangbranche. Voor alle partijen is een stijging van het uurtarief een ongewenste situatie.

  • Hoe zijn de uren op mijn overeenkomst berekend?

    De uren op je overeenkomst zijn de uren die wij voor je gereserveerd hebben. Bij het KDV zijn dat de uren tussen 7.30-18.00 uur op de door jouw gewenste dagen voor 52 of 41 weken (afhankelijk van jouw overeenkomst). Voor BSO rekenen wij de uren van na schooltijd (afgerond op een half uur) tot 18.00 uur voor 41 weken* per jaar en als je een contract hebt inclusief schoolvakanties daarbij ook nog van 7.30-18.00 uur tijdens de 11 schoolvakantieweken. Bij peuterspeelzaaluren waarvoor je kinderopvangtoeslag kunt aanvragen (dit zijn niet de gesubsidieerde peuterspeelzaal plaatsen) zijn de uren die voor jouw kind gereserveerd zijn; ’s ochtends van 8.30-12.30 uur en ’s middags van 13.00-17.00 uur voor 40 weken per jaar. Bij alle opvangsoorten delen wij het totaal aantal uren op jaarbasis door 12 maanden. Bij gastouderopvang worden de uren op je overeenkomst naar schatting berekend. Uiteindelijk worden alleen de gebruikte uren geïncasseerd. *Opvang op een vaste dag per week m.u.v. van alle vakantieweken zoals vastgesteld door ministerie van OCW. Bij beëindiging in de loop van het jaar wordt nacalculatie toegepast.

  • Hoe kom ik aan een jaaroverzicht?

    Het jaaroverzicht vind je in de OuderApp. Ga naar Account, kopje Financieel. Hier vind je jouw jaaroverzicht en facturen vanaf 2022.

  • Voor hoeveel uren mag ik kinderopvangtoeslag aanvragen?

    Volgens de wet kinderopvang kun je toeslag aanvragen voor 140% van de arbeidsuren van de minst werkende ouder voor kinderen van 0-4 jaar. Bij kinderen van de leeftijd 4-13 jaar is dat 70% van de arbeidsuren van de minst werkende ouder. Wanneer je maandelijks voor minder uren kinderopvangtoeslag aanvraagt dan kun je de resterende uren eventueel opsparen en later gebruiken als dat nodig is. Deze uren zijn de zogenaamde bufferuren. Je kunt overigens voor maximaal 230 uur per maand kinderopvangtoeslag aanvragen.

  • Waarom betaal ik in de zomermaanden als ik 41 weken opvang heb?

    De totale kosten voor jouw 41 weken overeenkomst verdelen wij over 12 maanden zodat je iedere maand dezelfde factuur van ons ontvangt. Dit scheelt extra administratiekosten en daarnaast hoef je op deze manier niet iedere maand een wijziging aan de belastingdienst door te geven.

Wisseldagen, ruilen en extra opvang

  • Wat is een ruildag?

    Wanneer je je kind afmeldt, krijg je daar ruildagen voor terug. Het afmelden moet minimaal 48 uur van tevoren gebeuren. De spelregels:

    - Ruildagen blijven een jaar na de afmelddatum geldig.

    - Je kunt een ruildag 8 x per kalenderjaar inzetten.

    - Een ruildag werkt per tijdsblok. Kies dus een ruildag met dezelfde tijden die jij nodig hebt.

    - Voor de opvang die binnen dit tijdsblok valt, ontvang je geen factuur.

    - De locatie beoordeelt of de extra opvang mogelijk is. (dit kan langer duren)

    Tip: klik op Ruildag op de pagina Planning (via de + bovenin) om te zien welke ruildagen je nog beschikbaar hebt.

  • Wat is wisselen?

    Heb je een keer opvang op een andere dag nodig? Dan kun je kiezen voor wisselen: je wisselt de ene dag met de andere dag. Er zit geen maximum aan het aantal keren wisselen.

    Hoe doe je dat?

    - ga naar planning

    - klik op de naam van je kind 

  • Wat is extra opvang?

    Heb je een keertje extra opvang nodig, dan vraag je dat simpel aan via de Jaamo app. We kunnen helaas niet garanderen dat de extra opvangdag mogelijk is. Ook kan het zijn, dat het lang duurt voor je een reactie op je verzoek krijgt. Een groep heeft namelijk een maximaal aantal kinderen. Kort voordien krijgen we soms afmeldingen, waardoor we je kind toch kunnen plaatsen.

    - ga naar de pagina Planning

    - klik bovenin op de +

    Voor extra opvang krijg je altijd een aanvullende factuur. Hiervoor kun je extra toeslag aanvragen.

  • Kan een aangevraagd dagdeel altijd doorgaan?

    Een aanvraag is niet automatisch akkoord. De aanvraag komt eerst ter goedkeuring op de groep. Zodra de aanvraag beoordeeld is, ontvang je hiervan een bericht in de SKSG app.

  • Hoe ver van tevoren kan ik extra opvang aanvragen?

    Je kunt vanaf 90 dagen van tevoren extra opvang aanvragen. Een uitzondering hierop zijn de schoolsluitingsdagen (margedagen), deze dagen kunnen gelijk voor het hele jaar doorgegeven worden.

  • Hoe vraag ik opvang op een margedag aan?

    Vraag opvang op een margedag bijtijds aan. Aanvragen die wij minimaal twee weken van tevoren ontvangen, worden altijd goedgekeurd. Vraag je het later aan, dan wordt het alleen goedgekeurd als er genoeg medewerkers ingeroosterd staan.

    HOE: Extra opvang 

    1. ga naar planning
    2. klik op  de datum van de margedag
    3. kies extra opvang of een ruildag
    4. Voor extra opvang krijg je een factuur

    HOE: Ruildag

    1. ga naar planning
    2. klik op +
    3. kies een ruildag die het margeblok volledig dekt

    Heb je alleen maar kortere ruildagen? Deze kun je wel inzetten voor het margeblok. Voor de overige uren ontvang je een factuur.

  • Ruildag of wisseldag ongedaan maken

    Ja, zolang deze door de groep nog niet is goedgekeurd kun je deze aanvraag weer verwijderen. Mocht deze al wel zijn goedgekeurd, geef dit dan aan de pedagogisch medewerker op de locatie en vraag naar de mogelijkheden.

  • Hoe ver van tevoren kan ik een ruildag aanvragen?

    Een ruildag kan maximaal 60 dagen van tevoren en minimaal 2 dagen van tevoren worden aangevraagd. Je kunt vanaf 90 dagen van tevoren extra opvang aanvragen.

  • Wisseldagen: hoeveel tijd mag er tussen zitten?

    Je hebt onbeperkt de mogelijkheid om wisseldagen aan te vragen. Een wisseldag kan maximaal 30 dagen en minimaal 2 dagen van tevoren worden aangevraagd. Er mag maximaal 60 dagen tussen de afgemelde en aangevraagde dag zitten. Wil je hier meer over weten. Check dan ook even de spelregels!

Afwezigheid melden

Flexibele opvang

  • Op welke manier kan ik mijn flexibele opvang betalen?

    Je ontvangt maandelijks automatisch een factuur voor het maandbedrag, zoals is vastgesteld in de overeenkomst. Bij het doorgeven van je maandelijkse rooster voor de flexibele opvang via de SKSG App kies je voor Aanvragen en vervolgens voor Flexibele opvang om de gewenste dag(del)en door te geven. De uren worden automatisch van je jaartegoed afgeschreven. Is je flextegoed reeds opgenomen, dan worden de extra ingeplande uren ook extra gefactureerd.

  • Hoe moet ik de gewenste flexibele opvang doorgeven?

    Heb je een contract voor flexibele opvang, dan kun je maandelijks vóór de 15e van de maand je rooster doorgeven via de SKSG App.

    - Ga naar pagina planning

    - klik op +

    - kies voor Flex jaaropvang

    Tip voor KDV opvang: je geeft je rooster door per dagdeel. Kies eerst alle i, dan alle losse ochtenden en vervolgens de losse middagen.

    Als je het rooster voor de 15e van elke maand door geeft, wordt de opvang automatisch goedgekeurd. Geef je het rooster later door, dan komt deze ter goedkeuring terecht bij de groep van je kind.

  • Voor welke datum moet ik mijn gewenste flex opvang doorgeven?

    Je kunt de planning van de aanwezige dagdelen tot uiterlijk de 15e van de maand doorgeven voor de komende maand, dan is de opvang gegarandeerd.  Na de 15e zal de locatie het verzoek beoordelen op basis van  beschikbaarheid. Indien je in de gelegenheid bent om de dagen eerder door te geven dan vragen wij je dit te doen. Voor onze personele planning is het erg prettig om vroeg op de hoogte te zijn van de aanwezigheid van de kinderen.

  • Wanneer vervalt mijn flextegoed?

    Je ontvangt per kalenderjaar een flextegoed. De hoogte van dit tegoed is gebaseerd op het aantal dagdelen waarvoor je een contract hebt afgesloten. Het jaartegoed is inzetbaar tot en met 31 december van het betreffende jaar. Eventuele overschotten aan het eind van het kalenderjaar kunnen niet in geld worden teruggeboekt en komen te vervallen.

  • Ik wil een reeds goedgekeurde opvangdag annuleren. Krijg ik mijn tegoed terug?

    Voor flexibele opvang geldt dat wanneer je voor de 15e van de maand opvangdagen annuleert voor de komende maand, deze uren automatisch worden bijgeboekt op het flextegoed. Wanneer je na de 15e van de maand en minimaal 48 uur van tevoren een afwezigheid doorgeeft voor een reeds goedgekeurde dag, ontvang je hiervoor een ruildag. Wanneer je de afmelding minder dan 48 uur van tevoren doorgeeft voor een reeds goedgekeurde dag, ontvang je geen ruildag.

  • Hoeveel uren flextegoed ontvang ik?

    Je hebt een flexibel contract voor een aantal dagdelen per week afgesloten. Op basis hiervan krijg je per kalenderjaar een tegoed toebedeeld. Het is de bedoeling dat je maandelijks zoveel mogelijk vasthoudt aan het aantal dag(del)en waarvoor je een contract hebt. Als je meer dagdelen wilt afnemen dan dat je in het contract hebt afgesproken, dan kun je extra dagdelen bijkopen (tegen het flextarief) in het ouderportaal.  Wil je de standaard gereserveerde dagdelen verhogen of juist verlagen dan mag je dit doorgeven aan planning@sksg.nl.

Diversen

  • Zijn er vacatures of stageplaatsen?

    Vacatures en stageplaatsen vind je op de website werkenbijsksg.nl.

  • Waar vind ik het juiste LRK nummer van mijn locatie?

    Het LRK nummer is terug te vinden op het contract, jaaroverzicht of via het landelijk register kinderopvang.

    Zo vind je het in de Jaamo app:
    - ga naar Account
    - ga naar Administratie
    - kies voor Contracten

  • Waarin verschilt BSO van school, qua ruimte?

    Misschien vraag je je af hoe het kan, dat er na schooltijd minder kinderen in een klaslokaal opgevangen mogen worden dan tijdens schooluren. De kinderopvang wetgeving verplicht een minimum aantal m2 per kind. In praktijk betekent dat, dat we in hetzelfde lokaal op de BSO ongeveer de helft van de kinderen mogen opvangen als tijdens schooltijd.

    Los van dat het verplicht is, is die extra beweegruimte per kind natuurlijk heel erg welkom. Tijdens de BSO zit je niet in de schoolbanken. Die schuiven we aan de kant, om zo het schoolgevoel los te laten en de ruimte relaxter te maken. Tijdens de BSO pakken andere materialen erbij, gaan lekker naar buiten, en doen we andere dingen dan tijdens schooltijd.

  • Wat zijn de openingstijden en sluitingsdagen van mijn locatie?

    Standaard zijn onze KDV locaties geopend van 7.30-18.00 uur. De VSO locaties zijn ’s ochtends geopend van 7.30-8.30 uur, de kinderen gaan daarna naar school. Na schooltijd is de BSO open tot 18.00 uur. Voor zowel KDV als BSO is het in de meeste gevallen mogelijk om de opvang te verlengen vanaf 7.00 uur en/of tot 18.30 uur. Peuterspeelzaal tijden zijn bij de meeste peuterspeelzalen van 8:30-12:30 en van 13:00-17:00 uur. Bij gastouderopvang kun je zelf met de gastouder afstemmen tijdens welke uren je de opvang nodig hebt. De sluitingsdagen vind je op de website.

  • Ik ben werkloos geraakt. Wat nu?

    Wanneer je je baan verliest, heb je nog recht op 3 maanden kinderopvangtoeslag na de laatste dag van het arbeidscontract. Daarnaast is het ook mogelijk dat je zogenaamde bufferuren hebt opgebouwd. Deze uren mag je na de wettelijke 3 maanden ook nog gebruiken.

Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Vul dan het klachtenformulier in.