Veel gestelde vragen coronavirus

Datum:

Hier vind je de meest gestelde vragen met betrekking tot de maatregelen rondom het coronavirus. Deze pagina zullen we met enige regelmaat verversen. Wordt je vraag hier niet beantwoord, neem dan contact op met Klantadvies. Dit kan via mail: klantadvies@sksg.nl, WhatsApp: 06 49 49 49 21 of door te bellen naar 050 317 1390.

SKSG werkt nauw samen met de primair onderwijs organisaties VCOG, CSG, Quadraten en Openbaar Onderwijs Groningen.

Houd je altijd aan de basisregels: 

  • Was regelmatig je handen grondig met water en zeep;
  • Hoest en nies in je elleboog;
  • Houd 1,5 meter afstand en schud geen handen;
  • Blijf thuis wanneer je zelf coronagerelateerde klachten ervaart, zoals hoesten, verkoudheidsklachten of het hebben van koorts.

Mondkapje en 1,5 meter

Wanneer je een locatie bezoekt voor bijvoorbeeld een intakegesprek, dan vragen we om een mondkapje te gebruiken. Dit dringende advies geldt voor zowel onze medewerkers, als voor de ouder of verzorger. En ditzelfde advies geldt ook voor de ouders en collega’s bij Klantadvies. Wanneer het mogelijk is om gedurende het bezoek de verplichte 1,5 meter afstand te bewaren, kan het mondkapje afgezet worden. Op het buitenterrein hoeven ouders en medewerkers geen mondkapje te gebruiken, maar wel de 1,5 meter afstand te bewaren.

Reizen en vakantie

Hoe zit dat met quarantaine na mijn vakantie?

Reizen naar het buitenland blijft een risico. Wanneer je besmet raakt in het buitenland, kun je thuis anderen besmetten. Dit kan ook een andere variant zijn van het virus. Via de Rijksoverheid kun je een speciale vakantiecheck doen. Deze check vertelt je wat je geregeld moet hebben voordat je (terug) naar Nederland reist. Ons advies is om de vakantiecheck te doen wanneer je (terug) komt naar Nederland. Ook wanneer je gevaccineerd bent.

Kan ik tegoed opbouwen over de gemiste opvangdagen tijdens quarantaine?

Ja, dit kan. Door je kind in betreffende periode af te melden via de OuderApp, kun je de afwezige contractdagen terug krijgen in vorm van tegoeduren, mits de afmelding 48 uur van te voren is gedaan. Als dit niet meer haalbaar is kun je voor desbetreffende dag helaas geen tegoed ontvangen. Er is een maximum aan het tegoed dat opgebouwd kan worden, wat ook in dit geval geldt. Voor kinderdagopvang is dit 42 uur en voor de BSO is dit 27 uur per kalenderjaar. In geval van quarantaine gelden de reguliere regels over afmelden en tegoed opbouwen.

Er is een besmetting op onze locatie, en nu?

Zit jouw kind op een locatie waar een ander kind of een medewerker besmet is met corona? Dan volgt verdere informatie per mail. Vooralsnog hoeven kinderen niet meer in quarantaine. Alleen wanneer je kind positief test op corona, of wanneer bij iemand anders uit het huishouden corona is geconstateerd, dan blijft het hele gezin thuis. Check voor meer informatie over hoe scholen en wij als kinderopvangorganisatie omgaan met corona, de handreiking van de Rijksoverheid.

Mijn kind vindt de test spannend. Hoe gaan we hiermee om?

Wanneer je kind verkouden is, dan kan het de voorkeur hebben om je kind te laten testen. Wij snappen dat het spannend kan zijn om je kind te laten testen. De GGD heeft een speciale teststraat voor kinderen waar ze meer tijd nemen voor het testen. Samen met de branchevereniging kinderopvang is er een speciaal filmpje gemaakt om te laten zien hoe het testen van jonge kinderen in zijn werk gaat.

Kan ik tegoed opbouwen over de gemiste opvangdagen tijdens quarantaine?

Ja. Als je je kind in de betreffende periode afmeldt via de OuderApp, kun je de afwezige contractdagen terugkrijgen in vorm van tegoeduren. Dat kan alleen als je niet al aan het maximale op te bouwen tegoed zit. Voor kinderdagopvang is dit 42 uur en voor de BSO is dit 27 uur per kalenderjaar. Dit zijn de normale regels voor afmelden en tegoed opbouwen.

Mijn kind is verkouden, en nu?

Heeft jouw kind coronagerelateerde klachten? Check dan de beslisboom van BOINK, om te bepalen of je kind thuis moet blijven. De beslisboom is een vragenschema waarmee je kunt bepalen of jouw kind naar de kinderopvang (en eventueel de basisschool) mag zolang er coronamaatregelen gelden. Ben jij of is je kind positief getest op corona? Dan verzoeken we je om thuis te blijven en de locatie te informeren over de besmetting.

Wat moeten we doen als iemand in het gezin corona heeft?

Als iemand thuis corona heeft, moet iedereen in huis thuisblijven. Ook als ze gevaccineerd zijn. Dit houdt dus in dat jij ook in thuisquarantaine moet als een huisgenoot corona heeft. De GGD geeft aan hoe lang.

 

Praktische zaken

Kan ik nog een rondleiding inplannen?
Ja, rondleidingen vinden weer plaats op afspraak.

Kan ik langskomen bij SKSG Klantadvies?
Ja, fysieke bezoeken aan Klantadvies zijn weer mogelijk op afspraak. Voor een afspraak of vragen kun je contact opnemen via klantadvies@sksg.nl, telefonisch (050) 317 1390 of per Whatsapp 06 49 49 49 21.

Hoe word ik op de hoogte gehouden?
We zullen je middels berichten in het ouderportaal op de hoogte houden. Dit kunnen zowel nieuwsberichten met een pushbericht zijn als nieuwsbrieven die je per mail ontvangt. Houd je mailbox dus ook goed in de gaten.

Is de CoronaCheck-App verplicht bij de kinderopvang?
Nee. De app is op dit moment niet aan de orde voor de kinderopvang.

English version

Mouthmask and 1,5 meters

It remains important to keep a distance of 1.5 meters. Where this is not possible, the current rules for picking up and dropping off will remain in force at least until the summer vacations. This means that children are handed over outside as much as possible. If this is not possible, such as the physical transfer of a baby, then the following applies to parents and staff: wear a mouth mask and keep your distance. A parent meeting by appointment is possible. In this way we limit contact, so that employees who have not yet been (fully) vaccinated can work safely.

Travel and vacation

Everyone who returns from a vacation in a high-risk area is subject to the quarantine obligation, even if you have been vaccinated!

  • The current list of high-risk areas can be found here.
  • More information about travel during corona can be found here.

Can I build up credit for missed days of care during quarantine?

Yes, you can. By canceling your child in that period through the ParentApp, you can get the absent contract days back in the form of credit hours, provided the cancellation is done 48 hours in advance. If this is no longer feasible, you can unfortunately not receive credit for that day. There is a maximum to the credit that can be built up, which also applies in this case. For childcare this is 42 hours and for the BSO this is 27 hours per calendar year. In case of quarantine, the regular rules about canceling and building up credit apply.

Practical matters

Can I still schedule a tour?
Yes, tours will again take place by appointment.

Can I still visit SKSG Customer Advice?
Yes, physical visits to Customer Advice are again possible by appointment. For an appointment or questions, please contact us via klantadvies@sksg.nl, by phone (050) 317 1390 or by Whatsapp 06 49 49 21.

How will I be kept informed?
We will keep you informed through messages in the parents’ portal. You will receive either news items with a push message or newsletters by email. So keep a close eye on your mailbox

Should you have any further questions, please do not hesitate to contact Customer Advice klantadvies@sksg.nl, by telephone (050) 317 1390 or by Whatsapp 06 49 49 21.