De 5 ultieme voorleestips

We zitten er weer middenin: de Kinderboekenweek! Dé week van het jaar om met je neus in de boeken te duiken en verhalen te verslinden als een ware boekenwurm. En wat is er fijner, dan om dit samen met je kind te doen? Je kind voorlezen is namelijk niet alleen de garantie voor een heerlijk momentje samen, het is ook nog eens ontzettend goed voor de taalontwikkeling. Maar hoe lees je nou echt goed voor aan je kind? Hoe zorg je ervoor dat jouw kind meegezogen wordt in het verhaal? In deze blog delen we vijf ultieme voorleestips voor elk moment van de dag!

1. Maak het gezellig

Zorg erbij dat je allebei lekker zit, of ligt. Maak het voor jullie allebei gezellig op de bank of op een comfortabele leunstoel en geniet van het moment samen.

2. Regelmaat en structuur

Ook bij voorlezen is dit een goeden regel. Kies daarom een vast moment om je kind voor te lezen. Bijvoorbeeld voor het slapen gaan, of wanneer je kind thuis komt van een vermoeiende dag op de BSO. Dat je structuur aanbrengt in het voorleesmoment, zorgt bij je kind voor herkenbaarheid en dit draagt bij aan de concentratie van je kind.

Voorlezen: je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen

3. Pas je voorleesgedrag aan op de leeftijd van je kind

Bij jonge baby’s kun je het beste veel je stem gebruiken, door verschillende toonhoogtes en intonaties te kiezen en duidelijk te articuleren. Ook helpt het bij baby’s wanneer je extra geluidjes maakt en ook het zingen van liedjes toevoegt aan je repertoire. Maak de omgeving rustig en maak oogcontact met je kind, liefst dus niet op schoot maar ga voor je kindje zitten met het boekje.

4. Gesprekjes voeren en vragen stellen

Wanneer je kind wat ouder is, kun je tijdens het lezen ook het gesprek aangaan met je kind. Heeft je kind een vraag over het verhaal? Beantwoord deze vooral al tijdens het lezen. En lees je een boek over een bepaald thema, zoals over bang zijn in het donker, dan kun je hier tijdens het lezen je kind ook direct vragen over stellen. Hoe werkt dit bij jou? Wat voel jij hierbij? Zo betrek je je kind veel meer bij het verhaal en verlaag je tegelijkertijd de drempel om bepaalde gevoelens bespreekbaar te maken.

5. En maak van voorlezen vooral ook een interactief gebeuren

Vooral voor je peuter is interactief voorlezen een schot in de roos. Pak knuffels en bijpassende materialen erbij om het verhaal meer herkenbaarheid te geven. Je kan ook tijdens het voorlezen aan je kind vragen hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal maak je het niet alleen leuker, maar denken kinderen ook goed na. Dit vergroot de woordenschat en het verhaalbegrip van kinderen. Kinderen zien wat er bedoeld wordt met een verhaal en kunnen dit bijvoorbeeld ook naspelen met hun eigen speelgoed.

Het gebeurt regelmatig dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en het telkens opnieuw weer prachtig vinden. Bij de eerste keer voorlezen zijn ze geboeid, bij de tweede keer is het een feest der herkenning en bij de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes. Wist je trouwens dat er écht zes katten op de eerste bladzijden staan van Oma Vogeltje? En misschien denk jij na de tiende keer Ik hou van jou tot de maan en terug, moeten we het nu alwéér over Hazeltje hebben? Het hoeft niet saai te zijn, om meerdere keren hetzelfde boek te lezen. Als je elke keer een ander onderwerp verzint om het na het voorlezen over te hebben, zoals het thema, de personages, de kleuren of de verhaallijn, dan krijg je na hetzelfde verhaal toch steeds hele leuke andere gesprekken samen!

Kun jij trouwens wel wat inspiratie gebruiken om je boekenkast te vullen met de leukste kinderboeken? Check dan deze speciale blog, waarin we per leeftijdscategorie drie hele leuke boekentips hebben samengesteld.

Maartje Blanker SPM

Voorleescoach bij SKSG

Dit blog is geschreven in samenwerking met Maartje Blankert, senior pedagogisch medewerker én één van onze voorleescoaches. Maartje werkt op de locaties SKSG Engelbert en SKSG Krullevaar. “Lezen en voorlezen vind ik heel belangrijk, zeker om al mee te starten in de babytijd. Het is de basis voor een goede taalontwikkeling. We besteden dan ook veel tijd en aandacht aan lezen en voorlezen op de groep. Als voorleescoach enthousiasmeer ik ook mijn collega’s voor boeken en lezen! Samen kiezen we geschikte boeken voor de baby- en peutergroepen en bedenken we activiteiten die we eraan willen koppelen. Boekjes zijn altijd toegankelijk voor de kinderen en er staat altijd een kinderboek centraal binnen het thema waar we mee bezig zijn, interactief voorlezen hoort daar bij! Wanneer de peuters het hele verhaal mee vertellen tijdens het voorlezen is mijn dag weer goed.”